Klubbtur 5 Drøbak

Den utsatte klubbtur 5 gikk av stabelen Søndag 04.06.

Regn og lett tåke tok imot oss i Drøbak, burde jo gi fint fiske. Vi startet ved lykta, men etter kun en Torsk over mål, ble det Langebåt, vika med sild og Fyret, før vi måtte opp på mølla, der måtte det jo være fisk………

Neida, et helt utrolig tregt fiske, VELDIG mye senene i hverandre, så vi må nok bli litt bedre på å fiske både med lik vekt og holde oss unne å ligge på bunnen over tid.

Roar Grønås dro 4 Sei, men det holdt ikke mot Hans Hofgaard som tok en Sei på over 3,4 og et par Torsk ved siden av. Hen er vinner for dagen med 6.335 kilo ( Gratulerer ), Roar tok andre plass med 4,99 kilo, utover dette var bare Asbjørn over kiloen med 1,1.

Dette må vel være tidenes svakeste dag i Drøbak, og vi gleder oss over sommerferie og kommer sterkere tilbake etter den.

Grensenappet 2017

Tidlig Lørdag gjorde Fredrikshald Havfiskeklubb i stand til årets Grensenapp. Nesten 60 fiskere skulle konkurrere i poengfiske i Sponvika. Fredrikshald hadde uken tidligere vært ute og sjekket forholdene, som da var heller lunkne.

Etter registrering og fordeling av fiskere på båtene Bjørg, Gråmåsan Akstholm og Elskling, bar det ut og det skulle bli en nydelig dag på vannet, noe vind, men mer og mer sol utover dagen. Det ble fanget noe fisk men 146 poeng til vinneren Bjørn Bonde Bakkelid, vitner om ikke det helt store. Det var de vanlige artene som ble dratt opp og en HELT UVANLIG EN, Tor Barm dro nemlig opp et Tverrhalet Langebarn, som ikke før er registrert tatt på stang. 14,84 gram og 16,5 cm.

Gratulerer til KLASSEVINNERE Senior-Bjørn Strand, Herrer-Bjørn B. Bakkelid, Størst Fisk-Sigbjørn Hansen, Damer- Anne K. Ødegård og Junior-Marius Hansen

Her er de største fiskene.

1. Steinbit 1,425 Sigbjørn Hansen  2. Torsk 1,320 Hans Hofgaard  3. Torsk 1,295 Meik Weider  4. Torsk 0,799 Lars Hellum  5. Torsk0,576.     Andre store fisker Bergnebb 0,072 Hans Martin Hofgaard,  Sypike 0,172 Tormod Bjørnerud,  Skrubbe 0,483 Erling Brandsdal. Tverrhalet Langebarn 14,83 gram Tor Barm

Klubbtur 6 Sponvika og Poengfiske

15 av klubbens medlemmer og en prøvefisker, var med i lett regn men vindstille vær, når vi skulle prøvefiske til Grensenappet. Vi startet omtrent på ombæring og stille vann. Ved stenbrygga nappet det jevnt, men Akstholm slet med å ligge og vi måtte flytte, det ble litt tid på motsatt side, men med lite fisk gikk turen til Koppungen, ikke det helt store, og etter å ha drevet rundt der et par timer, kjørte vi opp under brua. Bet noe og vi avsluttet enda litt høyere uten det helt store bettet.

Hans Martin Hofgaard dro i land seieren (Gratulerer)  med 112 poeng, tett fulgt av Roar Grønås med 111. Raymond Danielsen og Steinar Urdahl, delte 3 plassen med 103 poeng. Raymond fikk også en fin Fløyfisk på 100 gram.

Ønsker alle lykke til på Grensenappet 🙂

Klubbtur 3 og 4 til Mausund

Så var det endelig Mausund som sto for tur. Etter en lang vinter og lite fisk her hjemme skulle vi endelig få fiske stor fisk igjen.

Vi skulle bare bli 10 fiskere denne turen, men det er mer enn nok for tellende tur, og som vanlig var Vidar Magnussen, Harald Harridsleff, Leif Berglund og Tor Barm reist litt før for å prøvefiske. Morten Sigvartsen, Per Rune Holmøy og Roar Grønås kom med 1. ferge om morgenen. De fikk pratet med båtfører Arvid som skulle ta de en liten tur på ettermiddagen. Utpå dagen kom også Ole Løken, George Halsey og Torstein Buckholm og vi var alle på plass. Prøvefisket denne dagen ga endel fisk og som vanlig på denne tiden, mest Torsk.

Tidlig kveld samles vi for båttrekning, Torleif må dessverre melde forfall 1. dagen en har ordnet annen båt slik at vi får fisket. Værmeldingen sier 5 sekundmeter og det ligger an til utaskjærsfiske.

Om morgenen møtes vi på kaia, vi for kjøpt agn på kaia til Langefiske. Noen får beskjed om at vi kke skal ut og noen finner det ut når båten stopper etter 10 minutter. Igjen vil ikke skipperne ta oss ut på storhavet og vi må fiske innaskjærs på gytene Torsk.

Dette er det Morten Sigvartsen som fikser best 1. dagen og lander over 92 kilo. Leif Berglund tar 2. plass denne dagen med over 63 kilo og Roar Grønås på 3. med over 62 kilo. Grønås tar også dagens største fisk, en Lange på 13,88 kilo.

Inne på mottaket etter dagen sløyes det av alle mann og vi får som vanlig god hjelp fra Marit og Malvin. Fisken pakkes og legges på is før noen kalde bayer blir inntatt med samvær og gode historier.

Dag 2, med litt andre forutsetninger da det er meldt MYE vind og dette skal bare øke på. Værmeldingen får treff og det blir vindfull dag til og med innaskjærs. Men fiske blir det og det er noe jevnere denne dagen, men Morten Sigvartsen er utilnærmelig også idag og tar seieren med 65, 24 kilo, Roar Grønås er nr. 2 med 55,18 kilo og Tor Barm nr. 3 med 52,58 kilo. Størst fisk denne dagen Har Leif Berglund med en Torsk på 13,64 kilo.

Harald Harridsleff klarte kunststykke med å få Breiflabb 3 dager på rad. Har agnet fått for mye tid på bånn tro ?

Etter filetering og pakking møtes vi til middag og premie utdeling. Her et Torstein igang med FiskeBALL.

Mausundmester helt overlegent Morten Sigvartsen. GRATULERER 🙂

Klubbtur 2 til Drøbak

12 mars var en gjeng på 15 personer klare for klubbtur 2 i Drøbak. Christine og Bayard var båtene som skulle ta oss med ut. Været var fint på Lørdag, men på Søndagen var det tåkete og surt på sjøen. Alle hadde kledd seg godt, så det var ikke noe problem. Vi startet dagen med å kjøre innover mot Oskarsborg. Her var det derimot ganske så dødt, så vi på Christine dro innover mot Langebåt for å prøve der. Bayard ble liggende. Vi fikk lite fisk til å starte med men det ble noe mer fisk da vi dro oss mer midtfjords og dypere. Ca 75-85 meter. Her kom det opp noe Sei og Torsk mens Glysa var mest plagsom, men den gir jo 1,5 hg i posen uansett. Vi ble liggende her en stund, men ville prøve oss mer mot Sildeplassen som ligger på andre siden av Oskarsborg. Her var det dødt, forutenom en Lyr som tok på første nedslepp. Ferden gikk videre mot Storskjær der det var helt dødt, før vi tok de siste 90 min på Mølla. Her hadde Bayard ligget en stund allerede og fått noen Sei og Koljer. Det ble ikke særlig med fisk på mølla i dag og bare noen få fikk fisk her ute på Christine.

Ved fiskeslutt og oppveiing ble det konstatert at Vidar Magnussen var vinneren med 8,14 kg, GRATULERER  Hans-Martin kom på 2. med 5,44 kg og Raymond på 3. med 4,32 kg. Størst fisk ble som sist tur Tor Haugen med en fin Kolje på 2,7 kg. 44 kg på alle mann viser til lite fisk, og forventningene var heller ikke store da Sarpsborg havfiskeklubb dagen før fikk samlet 40 kg på alle fiskerne. Kanskje hadde vi på Christine fått litt mer fisk hadde vi ligget å trykke på langebåt.